Fyll i dina uppgifter så återkommer vi

Kontakta oss

Tips & Blogg

Välkommen till bloggen om Gamification in Business, motivation, lojalitet!
Ta del av konkreta tips och råd samt trendspaningar om gamifiation, medarbetarmotivation och kundlojalitet för B2B. 

Guide: Så väljer du leverantör till lojalitetsprogram och kundklubbar b2b

Prognoser pekar på att företag kommer investera allt mer i kundlojalitet under de närmaste åren. Hur gör man för att få valuta för pengarna? Det första ni bör göra är att fundera på om ni kan klara av att hantera kundklubben inom organisationen med befintliga resurser, eller om ni behöver ta in en leverantör med specialistkompetens inom B2B.

Att anlita en expert på området är oftast enklare än att göra det själv, då det kräver både specialkompetens och resurser för att lojalitetsprogram ska bli så framgångsrikt att det genererar intäkter och blir självfinansierande. Därför är det lämpligt att hitta någon som både är expert och som ser till kundlojaliteten i hela organisationen. För att ta reda på det rekommenderar vi att ni går igenom de fem stegen i vårt whitepaper om kundklubb för B2B.

När du har bestämt dig för att anlita en leverantör för er kundklubb finns det några specifika områden som du bör kontrollera att leverantören lever upp till. Här följer en checklista med åtta områden som en leverantör av kundklubb för B2B bör uppfylla: 

7-Attract

1. Expertis

Undersök vad som är leverantörens egentliga affärsområde: är det webb, gamification eller kanske kundundersökningar? Dagens teknik möjliggör många tjusiga lösningar som inte alltid har ett kvalitativt innehåll. För att få en lösning som verkligen ger resultat i form av finansiella effekter bör du välja en leverantör med bevisad erfarenhet inom lojalitet som vet vad som ger effekt. Fråga hur arbetsprocessen går till med förarbete, produktion, lansering och uppföljning.

 

2. En bra affärsmodell 

En bra partner vågar erbjuda en affärsmodell där deras intäkter är beroende av er framgång i lojalitetsprogrammet eller kundklubben. Fråga leverantören hur de tjänar pengar.

 

3. Webbportal och kommunikation

Idag är en webbaserad kundklubb en förutsättning för att nå sina deltagare, därför är det viktigt att fundera över vilken webblösning ni behöver. Några frågor att ställa sig är: hur dynamisk ska plattformen vara, kan den integreras med andra system, finns det möjlighet till utveckling av nya funktioner, är den driftsäker, etc. Det brukar bli många frågor där svaren landar i strategiska beslut. Se till att fråga den tänkta leverantören allt om deras lösning för att se om den möter era behov och önskemål.

 

4. Avlastning med tid och administration

En bra kundklubb för B2B sköter sig inte själv, vare sig när det gäller teknik, administration eller innehåll. Fråga vem som blir ansvarig för er kundklubb, hur gör de om ni behöver hjälp med innehåll eller utveckla nya funktioner?

Tänk på att i administrationen ingår flera saker:

  • Löpande återkoppling till deltagarna kopplat till prestation och aktivitet.
  • Engagera deltagarna och stimulera till aktivitet och förändrat beteende kopplat till era affärsmål.
  • Tydlig rapportering av effekter och statistik.

5. Helhetslösning

Det finns en uppsjö av aktörer som jobbar med enskilda delar av vad som bör ingå i en fullständig lösning. Men enbart gamification, kundundersökningar eller appar ger inte en lönsam kundklubb eller lojalare kunder. För att få bestående och långsiktiga resultat krävs det att man arbetar systematiskt med kundlojalitet i hela organisationen. Fråga leverantören om de kan erbjuda en helhetslösning för er kundklubb för B2B.

 

6. Stort utbud av premier och mervärden

Om deltagarna i ert lojalitetsprogram själva får avgöra vad de blir attraherade av så ökar lojaliteten dramatiskt! Därför är det viktigt att utbudet av premier och mervärden är tillräckligt brett och djupt för att kunna attrahera alla möjliga kategorier av deltagare, inklusive deras anhöriga. En riktigt bra kundklubb engagerar fler än den deltagande kunden. Ladda gärna ned vårt whitepaper Så skapar du en framgångsrik belöningsstrategi för mer information om belöning och erkänsla.

 

7. Legala förutsättningar

Innan du startar en kundklubb eller lojalitetsprogram måste du tänka igenom vilka som ska vara med och på vilket sätt. Här finns en hel del lagar och regler att beakta. Fråga din leverantör vad det vet om detta så att du verkligen lanserar något som är vederhäftigt och inte utsätter ert företag för onödiga risker.  Läs mer om vilka regler som gäller på webben i vårt whitepaper Lagar och regler i webbaserade belöningssystem.

 

8. Trovärdiga referenser

Leverantören bör kunna visa exempel på effekter och mätbara resultat som de har levererat till andra kunder. Deras kunder bör också vara mer än nöjda, de bör vara lojala så till den grad att de aktivt rekommenderar leverantören. Fråga efter ambassadörer att få tala med!

      Senaste inläggen

      Dela snabbt och smidigt
      KONTAKTA OSS